Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
Is permanente vrijstelling van het C-rijbewijs voor zware e-bussen verstandig?

Is permanente vrijstelling van het C-rijbewijs voor zware e-bussen verstandig?

Gepubliceerd op: 03-04-2024

 Lees hier de visie van Marco Don, algemeen directeur Don Opleidingen.

“Het B-rijbewijs is echt een rijbewijs voor particulieren. Ga je voor het C-rijbewijs, dan komt daar al gelijk een heleboel extra theorie bij kijken. Het C-rijbewijs is daarmee veel meer een beroepsopleiding, je wordt echt een beroepschauffeur. Daar zie ik een grote uitdaging als heel veel chauffeurs straks hun grote rijbewijs moeten halen: de bulk theorie die voor een deel ook nog eens heel technisch is.

Mijns inziens kun je met een B-rijbewijs prima in een bestelbus tot 4.250 kilo rijden. De afmetingen zijn precies hetzelfde en zo’n bestelbus heeft veel meer kenmerken van een personenwagen dan van een vrachtwagen. Ik verkoop graag meer rijbewijzen, maar ik vind het heel onlogisch. Voor de bestelbussen boven de 3.500 kilo heb je aan een C1-rijbewijs genoeg. Die categorie is een aantal jaren geleden in het leven geroepen en wordt veel gebruikt voor mensen met zware campers die niet het volledige C-rijbewijs voor de vrachtwagen willen halen. Met het C1-rijbewijs mag je een auto tot 7.500 kilo besturen.

Wij hebben vier lesvoertuigen voor deze categorie, dat zijn auto’s in de categorie Iveco Daily. Als je ziet wat de kosten voor zo’n rijbewijs zijn en wat je ermee kan, is het eigenlijk voordeliger om toch gelijk het hele C-rijbewijs te halen. Het C1-rijbewijs kost zo’n 3.500 tot 4.000 euro, terwijl je voor 5.000 euro een volledig C-rijbewijs hebt.

Mondjesmaat zien we meer aanmeldingen voor het C-rijbewijs omdat de tijdelijke regeling verloopt. Op dit moment hebben wij offertes uitstaan voor dit rijbewijs bij bedrijven voor tientallen chauffeurs. Toch zal de echte toestroom nog komen als iedereen dit voor 1 juli nog wil halen. Het hele traject neemt al snel vier tot zes maanden in beslag, maar veel bedrijven wachten logischerwijs af tot er echt zekerheid is.

Ik schat in dat nog geen 5% van de chauffeurs die straks een C-rijbewijs nodig heeft al daadwerkelijk aan de opleiding begonnen is. Het is een ongemakkelijke situatie, eerst moet je je wagenpark vergroenen, er komen zero-emissiezones. Het zijn de koplopers van de verduurzaming die in elektrische voertuigen hebben geïnvesteerd, met een gigantische meerprijs van het voertuig. En zij worden nu gedwongen om nog een flinke investering te doen. Dan hadden ze beter nog een paar jaar door kunnen rijden in dieselbusjes.”

Bron: Nieuwsblad Transport