Luide roep om truckers

De transportsector heeft de komende jaren nog duizenden chauffeurs nodig. Dat moeten voor het grootste deel zij-instromers zijn, want van de mbo-scholen komen nog altijd te weinig jonge truckers.

Na de 2600 chauffeurs die vorig jaar en dit jaar zijn opgeleid, moeten er volgend jaar en in 2019 nog eens drieduizend bij, stellen branchevereniging Transport en Logistiek Nederland en het Sectorinstituut Transport en Logistiek vanochtend. De brancheclub wil dat het Rijk tien miljoen euro bijdraagt.

Met de economie groeit ook de transportbranche als kool, merkt iedereen die weleens op de snelweg komt: de files staan er weer zo lang als voor de crisis. “Maar tegenover die groei staat een groot zorgpunt”, zegt TLN-voorzitter Arthur van Dijk: “Zijn er ook genoeg goede arbeidskrachten?”

In de arbeidsmarktmonitor die de brancheclub en het sectorinstituut vandaag naar buiten brengen, staat onder meer dat bedrijven tot 2020 moeite zullen houden met het werven van chauffeurs.

Van het mbo gaan er vooralsnog niet voldoende komen. “We hebben de afgelopen jaren veel concurrentie gehad van opleidingen als gaming”, zegt Van Dijk. “Gelukkig kiezen steeds meer jongeren nu weer voor opleidingen waarmee ze een vak leren en waarmee ze geld kunnen verdienen.”

Maar niet genoeg. Willem de Vries, directeur van het sectorinstituut: “Het zijn er nog altijd maar zeshonderd of zevenhonderd per jaar. We zoeken dus ook mensen die in een later stadium van hun carrière deze overstap willen maken.”

De vorige keer dat zijn organisatie die oproep deed, kreeg De Vries elfduizend reacties. “Dat we een kwart van die mensen aan het werk hebben kunnen helpen, vind ik een prima score. Bij een normale sollicitatie kun je misschien één op de tien mensen aannemen.”

En dat terwijl de selectieprocedure nog best streng is, vindt Van Dijk. “We vragen geïnteresseerden om een brief te schrijven, en ze moeten in een gesprek met een intercedent hun motivatie aangeven. Daarna moeten de aspirant-chauffeurs ook nog eens anderhalf uur met een instructeur in een echte truck de weg op. Pas dan, als we weten of je het beroep fysiek en mentaal aankunt, kunnen we iemand aannemen en een volwaardig opleidingstraject aanbieden.”

Vrouwen
Degenen die het halen, komen uit alle hoeken van de arbeidsmarkt. “Er zitten werklozen tussen, mensen die van een uitkering leefden, uitzendkrachten. En ja, we hebben ook vrouwen bemiddeld!” De Vries: “Ook mensen die de zestig al voorbij zijn, kunnen bij ons nog chauffeur worden.”

Zo’n programma van werven, selecteren én uitgebreid opleiden kost geld. “Boven op de tien miljoen euro die ons eigen opleidingsfonds hiervoor uittrekt, willen we eenzelfde bijdrage van de overheid”, zegt Van Dijk. “We helpen toch ook drieduizend mensen aan een baan.”

Klik hier voor meer informatie over het vrachtwagen rijbewijs.

Bron: De Telegraaf