Chauffeursrijbewijzen zijn in trek

In geheel Nederland is opgemerkt dat het truckersrijbewijs gewild is en vooral afrijden op de grotere voertuigen blijkt ongekend populair te zijn. Niet alleen het CBR/CCV merkt dit op, ook SOOB (stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds) signaleert de stijgende lijn waardoor het fonds opnieuw subsidie beschikbaar stelt. De stijgende lijn is vooral een gevolg van succesvolle Nederlandse campagnes.

Volgens het CBR vindt er een enorme stijging plaats omtrent aanvragen voor rijbewijzen. Aanvragen voor vrachtautorijbewijzen zijn in vergelijking met afgelopen jaar met 24% gestegen. Volgens Thom Dijkxhoorn, manager bij DON Opleidingen, is opleiden de oplossing voor het tekort aan chauffeurs en moeten de transporteurs niet in dezelfde vijver vissen. “Dat zou onverantwoord zijn omdat er niets zou veranderen aan de krapte op de arbeidsmarkt voor chauffeurs,” aldus Dijkxhoorn, “in deze sector moet men de focus leggen op nieuwe instroom.”

Uit een bericht van logistiek.nl blijkt dat SOOB volledig achter de nieuwe instroom staat. De stichting heeft opnieuw subsidie beschikbaar gesteld om chauffeurs te werven. Volgens de stichting hebben de wervingscampagnes van afgelopen jaar gezorgd voor deze stijgende lijn in vakchauffeurs. SOOB heeft met haar eigen campagne haar doelstelling na nog geen twee maanden zo goed als gehaald. Het heeft in totaal al zo’n 750 zij-instromers binnengehaald voor de sector.

De wervingscampagnes blijken van toegevoegde waarden te zijn. Volgens Rowan van Dijk, marketing- en communicatiemedewerkster bij DON Opleidingen, is sinds 2015 een hoop aandacht gegeven aan wervingscampagnes voor chauffeurs. “Bij DON Opleidingen hebben we bijvoorbeeld ons partnermodel ingezet om voor nieuwe instroom te zorgen. Organisaties kunnen zich aanmelden als partner van DON om zo gebruik te maken van goed opgeleid talent, dat op zoek is naar een baan als vrachtwagenchauffeur,” aldus Van Dijk.

De stijgende lijn geeft hoop binnen de sector, maar organisaties moeten zich volgens Van Dijk blijven inzetten om het chauffeurstekort te voorkomen door samenwerkingen met elkaar aan te gaan. Ondanks de stijgende lijn is de verwachting bij DON Opleidingen dat het chauffeurstekort voorlopig nog aan blijft houden. Door middel van het partnermodel blijft de organisatie zich inzetten om het chauffeurstekort tegen te gaan.